Gå til indhold

2. Trimesterscanning (misdannelsesscanning)

Se kontaktoplysninger
Vi tilbyder alle gravide en 2. trimesterscanning (misdannelsesscanning) fra 20. graviditetsuge.

Læs om scanningen, som foretages af en sonograf. Du kan også se en video om, hvordan det foregår nedenfor.

Alle gravide får tilbudt en ultralydsscanning fra 20. graviditetsuge. Formålet med denne scanning er at:

• Undersøge fosterets vækst
  • Bestemme moderkagens placering
  • Gennemscanne barnets organer

Video: Sådan foregår 2. ​trimesterscanning

Når du er tilmeldt fødsel på Slagelse Sygehus tilbyder vi en 2. trimesterscanning (misdannelsesscanning) fra 20. graviditetsuge. Ved scanningen bliver jeres barn set grundigt igennem, og vi ser efter mængden af fostervand, fosterbevægelser og moderkagens placering.

Nogle misdannelser er så tydelige, at vi næsten altid kan se dem, andre misdannelser er knap så tydelige, og derfor finder vi dem ikke altid. Det kan forekomme, at vi ved scanningen ser mindre variationer, der i sig selv er uden betydning, men som muligvis kan være forbundet med en let øget risiko for kromosomfejl.

I disse sjældne tilfælde vil du og din partner blive orienteret om eventuelle supplerende undersøgelser, eksempelvis en moderkageprøve.

Din partner eller anden pårørende er meget velkommen til at deltage. Der må medtages èn pårørende på stuen - Børn må ikke medtages til scanning, og har du alligevel barn/børn med, vil din pårørende blive sendt ud med barnet/børnene, mens du bliver scannet. Kommer du alene med dit barn, aflyser vi din scanning og du vil blive tilbudt en ny tid, hvor du skal komme uden barn/børn.​​

Flere informationer

Læs mere om skanning i pjecen fra Sundhedsstyrelsen (2017): Gravid - undersøgelser i graviditeten​.

Slagelse Sygehus

Ambulatorium for gravide

Fælledvej 2D

4200 Slagelse