1. trimesterscanning (nakkefoldsscanning)

Se kontaktoplysninger
De fleste graviditeter forløber som forventet og afsluttes med fødslen af et velskabt barn.

Ca. 2% fødes med et mindre eller større handicap eller kromosomafvigelse. Ved scanning med ultralyd er det muligt at finde mange af de alvorlige misdannelser og en del af de mindre betydningsfulde.

Ved din 1. trimesterscanning vil du møde en sonograf. Læs her, hvordan scanningen foregår.

Alle gravide får tilbudt 1. trimesterscanning (nakkefoldsscanning) i 12.-13. graviditetsuge. Hvis du ønsker denne scanning, vælger du selv, om du også ønsker en risikovurdering af fosteret. Formålet med 1. trimesterscanning er at få:

• Bekræftet at der er liv
  • Bestemt antallet af fostre
  • Fastsat terminsdag.
  • Risikovurdering

Hvis du ønsker en risikovurdering af fosteret, måler vi også nakkefoldens tykkelse. Risikovurderingen kræver, at du også har fået taget en blodprøve hos din læge forinden, cirka i uge 8-9.

Ved denne scanning er det også muligt at kigge efter nogle misdannelser. Synlige misdannelser på dette tidspunkt i graviditeten er oftest alvorlige og i nogle tilfælde uforenelige med liv.

Din partner eller anden pårørende er meget velkommen til at deltage. Der må medtages èn pårørende på stuen - Børn må ikke medtages til scanning, og har du alligevel barn/børn med, vil din pårørende blive sendt ud med barnet/børnene, mens du bliver scannet. Kommer du alene med dit barn, aflyser vi din scanning og du vil blive tilbudt en ny tid, hvor du skal komme uden barn/børn.​​

Du vil automatisk blive indkaldt til 1. trimesterscanning, når vi har modtaget henvisning fra din praktiserende læge. Du behøver altså ikke gøre andet end at holde øje med din e-Boks.

Undersøgelser

En nakkefoldsskanning vurderer risikoen for, om dit ufødte barn har Downs, Edwards ellers Pataus syndrom.

Nakkefold og skanning

Nakkefolden er en væskeansamling ved fostrets nakke og ryg. Den er ofte større hos børn, der har en kromosomfejl. Derfor måler vi nakkefoldens størrelse. Ved skanningen bliver fostrets længde også målt for at bestemme, hvor langt henne i graviditeten du er.

Fostrets længde afgør terminen for barnets fødsel. Vi laver nakkefoldsskanningen i perioden 11+4 til 13+6. Bemærk:​ For Sjællands Universitetshospital er perioden 12+0 til 13+6.

Supplerende prøve

Hvis risikoen er større end 1 ud af 300, for eksempel 1 ud af 125, tilbyder vi at tage prøve fra moderkage eller fostervand. Den prøve afgør med sikkerhed, om dit ufødte barn har kromosomfejl.

Prøven giver en risiko for abort. Ved cirka 1 ud af 200 prøver aborterer den gravide. I skal derfor beslutte, om I ønsker at få taget denne prøve. Vi hjælper med råd og vejledning hele vejen igennem.

Tag en ledsager med

Vi anbefaler, at du tager én voksen ledsager med til skanningen. Hvis risikoen for kromosomfejl viser sig at være stor, kan det være svært at tackle følelsesmæssigt. Derfor er det godt at have en ledsager til støtte.

Børn må ikke deltage, fordi skanningen kræver stor koncentration.

Flere informationer

Læs mere om skanninger i graviditeten i Sundhedsstyrelsens pjece:

Gravid - undersøgelser af fosteret​.

Du kan læse mere om nakkefoldsskanning, kromosomafvigelser og prøver fra moderkage og fostervand Patienthaandbogen.dk.​​

Slagelse Sygehus

Ambulatorium for gravide

Fælledvej 2D