Fødeafsnittet - Kontaktinformation og praktisk viden

Se kontaktoplysninger
På Fødeafsnittet tager vi os af både ukomplicerede og komplicerede fødsler herunder tidlige fødsler (før graviditetsuge 37+0).

Ring til Fødeafsnittet

Ring til tlf. 58 55 36 52 ved akutte situationer

​I telefonen taler du med en vagthavende jordemoder, som også kan give dig råd og vejledning, hvis du har spørgsmål eller er i tvivl om fødslen eller andet graviditetsrelateret.

Du bør kontakte vagthavende jordemoder ved:

• Regelmæssige, kraftige veer
  • Vandafgang eller mistanke herom
  • Veer før 37+0
  • Blødning
  • Mindre liv
  • Pludseligt opståede graviditetsrelaterede smerter
  • Symptomer på svangerskabsforgiftning
  • Utryghed

Husk din vandrejournal og evt. medicin du tager, ved alle henvendelser vedrørende din graviditet og fødsel.

Samarbejde, muligheder og tryghed

På Fødeafsnittet kan I møde jordemødre, fødselslæger, uddannelseslæger samt studerende fra alle de nævnte faggrupper.

Vi samarbejder tæt med Ambulatorium for gravide, Mor-barn afsnittet og Neonatal afsnittet.

Vi har 5 fødestuer. Fødestuerne er sansestuer med eget bad og toilet. Som fødende har du forskellige muligheder for smertelindring, både medicinsk og ikke-medicinsk.

Vores sansefødestuer skaber gode rammer for rolige og trygge fødsler. Stuerne har lyd, lys og levende billeder, der kan hjælpe med afslapning og fokus under og mellem veerne. I vil kunne vælge beroligende videoer, ændre farve i rummet efter ønske og lytte til meditativ lyd af knitrende flammer, bølgeskvulp med mere. I kan også tilslutte og lytte til jeres egen playliste. Vi tilbyder desuden mulighed for at føde i vand på alle vores fødestuer.

På vores Fødeafsnit tager vi ca. imod 1800 børn om året. De fleste fødsler er helt normale, men vi tager os også af komplicerede forløb.

Når du skal føde hos os, gør vi vores bedste for, at vi sammen med jer tilrettelægger forløbet, så det er tilpasset jeres behov og ønsker.

På Fødeafsnittet tilbyder vi:

• Fødsel på sansefødestuer med stort badekar
  • At I har en jordemoder under hele fødslen
  • Hjælp til optimalt arbejde med veerne og smertelindring
  • Hjælp og vejledning til den fase af fødslen, hvor veerne er i gang, men det endnu ikke er tid til at være på en fødestue.
  • Størst mulig tryghed og sikkerhed for dig og dit barn og partner/pårørende
  • At gøre vores bedste for at imødekomme jeres ønsker for  fødslen.

Pårørende

Som pårørende kan du støtte og hjælpe. Både praktisk i forbindelse med pleje, men også ved at lytte og stille spørgsmål.

Slagelse Sygehus

Fødeafsnit

Fælledvej 13

4200 Slagelse