Tele-træningsforløb for patienter med slidgigt hjælper patienter og ventelister

Alle patienter med knæ- og hofteartrose, som er henvist til Næstved Sygehus, og som vurderes til at kunne have gavn af det, tilbydes nu et tele-træningsforløb før en eventuel operation som en del af deres behandling.
Model af et knæ
Træning før operation tilbydes alle patienter med artrose henvist til Næstved Sygehus som en del af behandlingen.

Typisk vil alle knæpatienter med artrose blive set af en ortopædkirurg, der undersøger behovet for en operation.

Men et forskningsprojekt blandt 282 udvalgte patienter lavet af Syddansk Universitet og Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuse viser store fordele i, at nogle patienter starter med at komme forbi en fysioterapeut.

For træningen i sig selv er med til at reducere smerterne for en række af patienterne, og skulle man som patient alligevel have behov for en operation efter træningen, vil den træning, man har udført inden operation, også have god effekt på den efterfølgende genoptræning.

Måske har du allerede læst om historien på tv2.dk? Ellers kan du læse den lige her:

Sygehus har succes med ny behandling mod udbredt sygdom

Søger du gode tips og tricks til træning i forbindelse med artrose? Så kan du læse meget mere på Helbredsprofilen.dk, hvor der også ligger tilgængelige træningsvideoer. Følg linket her:

Træning og øvelser i forbindelse med artrose (slidgigt)