Fokus på onboarding har betydet flere ansættelser og færre opsigelser

Tryghed hos de ansatte er helt afgørende, når Mette Elisabeth Larsen arbejder med onboarding i Afsnit for Lungesygdomme på Slagelse Sygehus

- Tidligere var introduktionen af nye medarbejdere ikke ensartet struktureret. Forskellige funktioner håndterede forskellige specialer, og man oplevede et større turnover af personale. I 2021 fik jeg så opgaven som onboardingansvarlig, og den har bestået i strukturering, og så har jeg styrket det gode arbejde, der allerede var i gang.

Mette Elisabeth Larsen har været ansat som sygeplejersker i Afsnit for Lungesygdomme på Slagelse Sygehus i 10 år. Men de sidste 2,5 år har hun ikke kun haft ansvaret for de daglige sygeplejeopgaver - der har hun nemlig også været onboardingansvarlig.

Flere nyansatte bliver i jobbet

Og selvom afdelingen med Mettes egne ord allerede havde fin succes med at få nye medarbejdere godt ind i afdelingen, så har hendes nye funktion da bragt en masse godt med sig.

- Vi har haft stor succes med, at studerende søger ansættelse hos os, når de er færdiguddannede. Og så er antallet af opsigelser indenfor 2 års ansættelse faldet. I slutningen af 2023 var 12 af de nyansatte fra 2022-2023 stadig ansat. En markant forbedring på de foregående år inden jeg blev onboardingansvarlig, siger Mette.

Som onboardingansvarlig har Mette først og fremmest sat introduktionsprogrammet i struktur.

Onboardingsamtaler og undervisning

Hun har overblikket over de fire onboardingsamtaler, nyansatte skal have i løbet af de første seks måneder af deres ansættelse. Hun holder styr på alle trådende, har overblik over afdelingens mentorordning, sørger for blomster og morgenmad på nye kollegers første arbejdsdag og har altid et ekstra hjælpende blik med, når kollegerne arbejder.

Alt sammen for at skabe et mere sammenhængende forløb, der giver nyansatte lyst til at blive.

Som noget særligt har Mette, i samarbejde med en udviklingssygeplejerske, også udviklet en lungespecifik undervisningsstation - en såkaldt skillsstation. I det lungemedicinske speciale håndterer man nemlig meget specialespecifikt udstyr, og som nyansat kan der derfor være noget udstyr, men aldrig tidligere har arbejdet med.

- Det kan være ret angstprovokerende at skulle stå med apparater, man ikke kender så godt. Men med en lungespecifik skillsstation skaber man et trygt læringssrum, hvor man som nyansat får muligheden for at få apparaterne i hånden, siger Mette.

Skaber tryghed hos medarbejderne

To gange om året bliver undervisningsstationen sat op - og den er ikke kun for nyansatte. Også elever og studerende får lov at prøve kræfter med Mettes skillsstation.

- Det skaber en større følelse af tryghed for medarbejderne i afsnittet. På den her måde kan man også mærke patientoplevelsen. Og her på Afsnit for Lungesygdomme har det aldrig handlet om at få nye medarbejdere ud på gulvet så hurtigt som muligt. Det handler om, at de ansatte skal føle sig trygge, afslutter hun.