MR-skanning - faste med væske

MR-skanning med faste og væske foregår på Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk afdeling). Læs informationer om undersøgelsen her.

Film: Sådan foregår en MR-skanning​

Watch the video in other languages

Engelsk: MRI Scan

Tyrkisk: MR tarama

Bosnisk: MRI skeniranje

Hvad er en MR-skanning

En MR-skanner fremstiller billeder i “tynde snit” ved hjælp af magnetisme og radiobølger. Skanneren er et ca.150 cm langt rør, der er oplyst og åbent i begge ender.
Under undersøgelsen ligger du på et leje, der føres ind i skanneren. Undersøgelsen er delt op i perioder, hvor du vil høre en række bankelyde. Det er vigtigt at du ligger helt stille under undersøgelsen.

Før undersøgelsen

Da du blev henvist til MR-skanning udfyldte du et kontrolskema sammen med den henvisende læge. Dette kontrolskema gennemgår personalet i MR-skanneren sammen med dig igen inden undersøgelsen.

Du skal fjerne make-up og metalgenstande (f.eks. halskæder, piercinger, BH og trøjer/bluser med metal) inden undersøgelsen. Dette både af hensyn til billedkvaliteten og din egen sikkerhed. Bruger du medicinske plastre, skal du oplyse om det, når du møder til undersøgelsen.

Du må ikke spise og drikke i 4 timer før undersøgelsen. Du må gerne tage din medicin som sædvanligt.

Selve undersøgelsen

Hele undersøgelsen varer ca. 1 – 1 time og 45 min.

Du skal drikke en væske (Sorbitol eller blåbærsaft) en time før du skal skannes.

Under hele undersøgelsen kan personalet se dig, og du kan let komme i kontakt med personalet.

Efter undersøgelsen

Der er ingen efterbehandling til undersøgelsen.

Hvor er der svar på undersøgelsen?

Radiologisk Afdeling sender svaret på undersøgelsen til den læge eller afdeling/ambulatorium, som har henvist dig til undersøgelsen.

Nogle vigtige oplysninger

Det er vigtigt, at du giver besked til personalet inden MR-skanningen, hvis du har gennemgået karoperationer, fået indsat øreprotese eller har metalrester efterladt i kroppen efter en ulykke.
Du kan ikke undersøges, hvis du bærer hjertepacemaker.

Vi beder dig snarest kontakte Radiologisk Afdeling, hvis:

• Der er mulighed for, at du er gravid
  • du har spørgsmål til undersøgelsen
  • Er du i tvivl, så spørg personalet.

Hvis du er forhindret i at møde på det aftalte tidspunkt, beder vi dig snarest kontakte Radiologisk Afdeling.

Næstved Sygehus

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling )

Radiologisk afdeling

Ringstedgade 61

4700 Næstved

Find vej på Næstved Sygehus

Mandag til torsdag kl. 9.00 -15.00
Fredag kl. 9.00 - 14.00

Skriv til os

Øvrig information

1 Maj
Lukket for planlagte undersøgelser og drop in røntgen

Slagelse Sygehus

Røntgen og skanning

Indgang 13

Fælledvej 13

4200 Slagelse

Find vej på Slagelse Sygehus

Mandag til torsdag kl. 9.00 - 15.00.
Fredag kl. 9.00 - 14.00.

Skriv til os