CT-skanning - med kontrast og vand

CT-skanning med kontrast og vand foregår i Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk afdeling). Læs informationer om undersøgelsen her.

Film: Sådan foregår en CT-skanning​

Watch the video in other languages

Engelsk: CT Scan

Tyrkisk: CT tarama

Bosnisk: CT-skeniranje

Om CT-skanning

En CT-skanning er en røntgenundersøgelse, der ved hjælp af en computer fremstiller tværsnitsbilleder af kroppen og organerne.

Blodprøve inden undersøgelsen

Du skal have taget en blodprøve inden undersøgelsen, hvis du har:

• en nyresygdom eller er opereret i nyrerne
• forhøjet blodtryk
• urinsyregigt
• diabetes

Blodprøven viser din nyrefunktion, og du skal senest få den taget dagen før din CT-skanning og må max. være 3 måned gammel. Lægen, som henviser dig til CT-skanningen bestiller blodprøven, er du i tvivl skal du kontakte den henvisende læge

Kontrast

For at få det bedste resultat af CT-skanningen, skal du have kontrast. Kontrast er en farveløs væske, som kun er synlig på skanningsbillederne og som udskilles gennem nyrerne i løbet af et døgn. Vi lægger et tyndt plastikrør i en blodåre i albuebøjningen, og under skanningen sprøjter vi kontrasten ind her.

De fleste oplever ikke ubehag ved at få kontrast, men du kan opleve et kort øjeblik med varme eller trang til at tisse. Ganske få får kvalme eller udslæt på huden.

Meget sjældent kan man opleve moderate eller svære bivirkninger i form af åndenød, udbredt udslæt eller andre allergilignende reaktioner (anafylaksi). Reaktioner ses hyppigere hos personer, der har kendt astma, allergi eller tidligere har reageret på kontraststof.

Allergi eller overfølsomhed

Har du allergi eller har du tidligere fået kontrast og oplevet overfølsomhed, skal du fortælle det til os, når du møder til undersøgelsen.

Døgnet før undersøgelsen

Du skal drikke rigeligt med væske i døgnet inden undersøgelsen, da kontrasten udskilles gennem nyrerne.

På undersøgelsesdagen

En time før undersøgelsestidspunktet skal du begynde at drikke en liter væske fx vand eller saft. Der skal være væske i din blære, men du må gerne gå på toilettet indtil 15 minutter før undersøgelsen.

Du skal fjerne metalgenstande fx halskæder, piercinger, BH og trøjer/bluser med metal fra det område, der skal undersøges.

Selve undersøgelsen

Undersøgelsen tager 15-30 minutter, men du skal afsætte 45-60 minutter.

Når du bliver skannet, ligger du på et leje, der bevæger sig. Det er vigtigt, at du ligger helt stille, mens undersøgelsen laves. Mens du bliver skannet, får du kontrast sprøjtet ind i blodåren. Du har god plads omkring dig. Personalet, der udfører undersøgelsen, vil være i kontakt med dig hele tiden.

Efter undersøgelsen

Af hensyn til en eventuel overfølsomhedsreaktion på kontrastenvæsken anbefaler vi, at du venter i afdelingen i ca. 30 minutter efter undersøgelsen.

Hvis du oplever tiltagende bivirkninger, når du har forladt afdelingen, skal du kontakte din egen læge eller lægevagten. Hvis du får svære bivirkninger, f.eks. tiltagende åndenød, besvimer eller anden alvorlig påvirkning, så ring 112

Svar på undersøgelsen

Røntgen og Skanning (Billeddiagnostisk Afdeling) sender svaret på undersøgelsen til den læge eller afdeling/ambulatorium, som har henvist dig til undersøgelsen.

Vigtigt for dig med sukkersyge

Er du i tabletbehandling for sukkersyge, er der mulighed for, at du skal holde pause med behandlingen i to dage efter undersøgelsen. Til undersøgelsen aftaler vi, om du skal holde pause. Hvis du skal holde pause, skal du hos din egen læge have taget en ny blodprøve, inden du må starte tabletbehandlingen igen.

Risici ved undersøgelsen

Til undersøgelsen bliver du udsat for røntgenstråler. Den stråling, du bliver udsat for ved en CT-skanning, svarer højst til nogle få års dosis af den naturlige baggrundsstråling.

Hvis du er gravid, eller hvis der er mulighed for, at du er gravid, er det vigtigt, at du kontakter os inden undersøgelsen. Et foster er særligt følsomt over for røntgenstråler,

Du kan læse mere om stråling og risici i Strålingsguiden https://www.sst.dk/da/udgivelser/2013/straalingsguiden---ioniserende-straaling

Næstved Sygehus

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling )

Radiologisk afdeling

Ringstedgade 61

4700 Næstved

Find vej på Næstved Sygehus

Mandag til torsdag kl. 9.00 -15.00
Fredag kl. 9.00 - 14.00

Skriv til os

Øvrig information

1 Maj
Lukket for planlagte undersøgelser og drop in røntgen

Slagelse Sygehus

Røntgen og skanning

Indgang 13

Fælledvej 13

4200 Slagelse

Find vej på Slagelse Sygehus

Mandag til torsdag kl. 9.00 - 15.00.
Fredag kl. 9.00 - 14.00.

Skriv til os