Gå til indhold

Forskning på Klinisk Biokemisk Afdeling

Se kontaktoplysninger
Klinisk Biokemisk Afdeling udfører såvel interne som eksterne projekter, afdelingen har en veletableret forskningsgruppe og driver Region Sjællands Biobank

Eksterne projekter​

På Klinisk Biokemisk Afdeling udføres forsknings- og projektarbejde for både interne og eksterne samarbejdspartnere.​

Klinisk Biokemisk Afdeling bistår gerne i forbindelse med forskning og projekter. I den forbindelse kan vi rådgive omkring valg af biokemiske analyser, prøvetagning, opbevaring af prøver og evt. oprettelse af blodprøvetagningsprofiler i SP.

For information og hjælp vedr. eksterne projekter kan projektkoordinerende bioanalytiker Anne Lyk Lorenzen kontaktes via afdelingens projektpostkasse: Send mail​​

Vejledning til klinikere ved anmeldelse af projekter:

Projekter til Klinisk Biokemisk Afdeling på Slagelse, Næstved og Nykøbing F. sygehuse (NSR): Forskningsprojekter i Klinisk Biokemisk Afdeling

Der er mulighed for tværgående samarbejde på de nævnte geografier.

Regionale projekter til Klinisk Biokemisk Afdeling på sygehuse/hospitaler i Region Sjælland:
Regionale forskningsprojekter i Klinisk Biokemisk Afdeling

Interne projekter

Forskningsgruppen i Klinisk Biokemisk Afdeling, NSR består af:
Overlæge, Esther A. Jensen: Send mail
Molekylærbiolog, Stina Christensen: Send mail
Molekylærbiolog, Luis Alonzo Alfaro Nuñez: Send mail
Kemiker, Thomas Salskov Rosengren: Send mail
Laborant, Jette Ellehauge: Send mail​

Sekretariatet for Tarmkræftscreening, som overlæge Esther A. Jensen er faglig ansvarlig for, ligger i Klinisk Biokemisk Afdeling i Næstved.

Forskningsgruppen beskæftiger sig primært med projekter, der har til formål at undersøge mulighederne for at forbedre screening for tarmkræft - eller er relateret til tyktarmen.

Forskningsgruppens hovedinteresseområder er:

1. Tumor/polyp DNA i fæces
  2. Undersøgelser af det humane mikrobiom

Ud over egne projekter deltager forskningsgruppens medlemmer også i ph.d. projekter fra andre afdelinger indenfor ovenstående områder.

Region Sjællands Biobank

Region Sjællands Biobank (RSjBB) er en forskningsunderstøttende enhed i regionen, der har til formål at hjælpe regionens klinikere og forskere i planlægningen af nye biobanker såvel som anvendelsen af eksisterende. RSjBB tilbyder klinikere og forskere professionel opbevaring af biologisk materiale under nøje overvågede og dokumenterede forhold.

RSjBB samarbejder med et netværk af prøvehåndterende laboratorier her i regionen, herunder alle Klinisk biokemiske afdelinger, og kan tilbyde rådgivning i forbindelse med planlægning og etablering af nye biologiske samlinger.

Rådgivning i spørgsmål relateret til biobanker er gratis og uden forpligtigelse. Opbevaring af prøver i RSjBB's frysere er ligeledes en gratis service, regionen stiller til rådighed. Kun i forbindelse med udleveringer er der et mindre prøvehåndteringshonorar, som faktureres.

Vil du vide mere, kan du ringe til vores hovednummer: 56 51 40 43​.

Læs om Region Sjællands Biobank for fagfolk