Gode råd og informationer om den første tid

Vi har samlet gode råd og informationer om den første tid som forældre. På denne side kan du blandt andet læse om barnets trivsel, undersøgelser af barnet og forslag til barselgymnastik, sex og samliv efter fødslen, rygning og alkohol.
En nyfødt baby bliver holdt tæt og aet

Barnets trivsel

Mange forældre bliver i tvivl om, hvorvidt barnet trives. De gode tegn på trivsel er, at barnet:

• Ser sund og lyserød ud – ikke grå eller bleg.
  • Vågner og er interesseret i at spise.
  • Er opmærksomt og veltilpas, når det er vågent.
  • Tisser og har afføring svarende til alderen.

Læs mere i Sundhedsstyrelsens pjece "Tjek bleen"

Tjek Bleen

Undersøgelse af barnet

I bliver tilbudt flere undersøgelser af det nyfødte barn. For eksempel screening for stofskiftesygdomme ved hælprøve (PKU) og hørescreening.

Video: Såd​an foregår blodprøve fra hælen (PKU)

Amning

Jeres barn har brug for fysisk kontakt, og det er vigtigt, at I giver barnet dette uanset, om I ammer eller giver flaske. Barnet har også brug for at ligge på forældrenes bryst - hud mod hud - og kun med ble.

Barnet skal lære jeres duft og stemmer at kende. Det er godt for relationen mellem jer og barnet, at barnet tilbringer meget tid i jeres arme.

Amning er med til at forebygge inf​ektioner, luftvejs-, øre- og maveinfektion samt nedsat risiko for at udvikle allergi. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du ammer dit spædbarn fuldt er omkring seks måneder. De anbefaler delvis amning til 12 måneder eller længere.

Det kan være krævende at få amningen op at køre. Det kræver tid, tålmodighed, vilje og opbakning fra pårørende. Når dit nyfødte barn er klar til at blive ammet efter fødslen, slikker barnet sig om munden og drejer hovedet til siden for at lede efter brystet. Bare det, at barnet søger og slikker på brystet, sætter gang i mælkeproduktionen.

Gode råd og informationer

Slagelse Sygehus

Mor-Barn afsnit

Fælledvej 13

Find vej på Slagelse Sygehus

Åbningstider

Åben døgnet rundt

Besøgstider

Mellem kl. 15.00-17.00.
Det er vigtigt med hvile og ro - også i dagtid, da barnet vågner gennem natten.

Telefonen er åben døgnet rundt.
Afdelingen kan kontaktes op til 7 dage efter fødslen ved behov for rådgivning fra Mor-Barn afsnit. Sundhedsplejerske og egen læge/vagtlæge kan også kontaktes.

Sygeplejerske på Mor-Barn afsnittet

Tlf. 58 55 37 68