Nyrer og urinveje (Nefrologi og urologi)

Se kontaktoplysninger
Her ses alle børn, der er visiteret med lidelser i nyrerne og nedre urinveje.

​I ambulatoriet arbejder specialuddannede sygeplejersker og læger. Vi hjælper dig med at finde ud af, hvordan lige netop dit problem kan løses. Det er altid en læge og en sygeplejerske, du møder, første gang du kommer.

Ved første besøg

Inden du kommer første gang, synes vi, det er godt, at du ved, hvad der skal foregå. Derfor skriver vi lidt om det. Så skal du ikke gå og være bekymret, men kan i stedet glæde dig til at komme i ambulatoriet og få hjælp.

Er du nyhenvist – dvs. det er dit 1. besøg hos os:

Vi sætter oftest 1 time af til dit første besøg.
Har du fået tilsendt nogle skemaer, er det vigtigt at de er udfyldt og medbringes. Her finder du væske/vandladningskemaer (pdf), som du selv kan printe ud og udfylde
Du skal i tre dage skrive ned, hvor meget du drikker, og på hvilke tidspunkt af dagen du drikker.
Du skal også skrive, hvor meget du tisser, hver gang du er på toilettet. Du kan for eksempel bruge et litermål til at tisse i. Når du har målt, hvor meget du har tisset, skal du skrive det ind i skemaet.

Weekend er bedst

Det bedste er at udfylde skemaet i en weekend, hvor du har tid til det, og ikke er i skole eller børnehave. Det er meget vigtigt, at du laver skemaet. Oplysningerne på skemaet bruger vi til at se om din urinblære arbejder som den skal i forhold til din alder. Det er vigtigt, for at vi kan finde en god behandling til dig. Skemaet tager du med, når du kommer.

Når du kommer i ambulatoriet, vil du blive bedt om at måle din høje og vægt. Evt. vil vi gerne måle dit blodtryk. Det vil sige, at du får en manchet omkring din ene overarm. Den bliver pustet op og vil kortvarig stramme lidt om armen, før luften siver ud igen – og vi kan tage manchetten af igen.

Afhængig af dine symptomer og alder, vil du også blive bedt om at tisse i et bæger eller på et lidt specielt toilet, der måler, hvor godt du tisser. De undersøgelser laver du selvfølgelig ude på toilettet enten alene eller sammen med din mor eller far. Det er derfor altid godt at drikke godt, inden du møder i ambulatoriet. På den måde sikrer vi de bedste undersøgelsesresultater, såfremt vil skal undersøge din tis.

Blæreskanning

Vi skanner din blære, når du har været ude at tisse. Så kan vi se, om du tømmer den helt, som man skal. Du får lidt kold creme på maven, og det kilder lidt, men det gør ikke ondt.

Hvis du for eksempel har haft nyrebækkenbetændelse, vil vi også rigtig gerne scanne dine nyrer og nedre urinveje. Du vil blive henvist til røntgenafdelingen, som laver skanningen. Denne undersøgelse vil du blive indkaldt til en anden dag.

Du kan evt. få besked om, at du skal tisse i en dunk, når du kommer, som så skal sendes til undersøgelse. Det vil du selvfølgelig få meget mere at vide om, såfremt det bliver aktuelt.

Har du tisseproblemer, hyppige urinvejsinfektioner og evt. haft nyrebækkenbetændelse, vil vi også spørge ind til, hvordan din afføring fungerer og evt. scanne din mave for at se, om det kan være forstoppelse, der er årsagen til dette.

Det videre forløb

Når vi har lavet alle disse undersøgelser, aftaler vi, hvordan vi skal hjælpe dig. Enten afsluttes du, eller også vil du få en opfølgningstid eller kontroltid hos os af ½ times varighed.

Hvordan kan man kontakte os

Imellem aftalerne i ambulatoriet vil I altid kunne kontakte os på tlf. 58553400 mellem kl. 8 og 12, i forhold til Jeres barns problematikker, hvis I har behov.

Udeblivelse

Udeblivelse uden afbud kan resultere i en afslutning af barnets forløb i ambulatoriet, idet vi regner med, at I ikke har brug for tiden. Vi modtager gerne genhenvisning via egen læge.

Slagelse Sygehus

Børne- og Ungeambulatoriet

Fælledvej 2C

4200 Slagelse

Find vej på Slagelse Sygehus

Mandag - fredag kl. 08.00-12.00.
Mandag - fredag kl. 12.00-15.00 (akutnummer oplyses på telefonsvarer)