Forskning i Børne- og Ungeafdelingen

På Børne- og Ungeafdelingen i Slagelse har vi et spirende, aktivt og nysgerrigt forskningsmiljø, hvor læger og sygeplejersker gennemfører forskningsprojekter, der alle har til formål at gøre behandlingen af vores patienter bedre.

Vi tilstræber at alle kolleger, der ønsker det, kan prøve kræfter med forskning - i form af små eller store projekter. Målet er, at videnskabeligt arbejde bliver en naturlig del af arbejdet på en børneafdeling, så vi altid forholder os kritisk til den behandling vi giver. På den måde hænger forskning og det daglige kliniske arbejde sammen: Når vi møder noget vi ikke ved, omsætter vi vores uvidenhed til forskningsprojekter.
Vores forskning handler om emner, der er relevante for børn på en almen børneafdeling. Lige nu forsker vi blandt andet i:

• Hvordan man giver bedre støtte til nye familier der ønsker at amme
  • Hvordan corona-nedlukningerne påvirkede indlæggelser blandt børn for andre infektioner
  • Hvordan vi bedst hjælper spædbørn med virus-lungebetændelser (bronkiolitis)
  • Behandling af fødevareallergi hos børn
  • Medfødt cytomegalo-virus-infektion hos børn med høretab
  • Hvilke sundhedsproblemer oplever børn hvis forældre blev fulgt under graviditeten pga. brug af rusmidler eller medicin.

For øjeblikket er vi en forskningsansvarlig overlæge og en lektor i afdelingen, der er deltidsbeskæftigede med forskning og deltidsansat som afdelingslæge, en PhD studerende (sygeplejerske), og en yngre læge, der er i gang med at opstarte et PhD projekt.
Vi forsker ikke alene: Vi har etableret et samarbejde med Obstetrisk Afdeling og Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse om projekter, der sigter efter at give bedre og individualiseret behandling til sårbare familier. Vi har også et tæt samarbejde med COPSAC, hvor vi forsker i astma og allergi hos børn.
Endeligt samarbejder vi med forsknings-interesserede på andre børneafdelinger, hvilket muliggør at vi både igangsætter og deltager i multicenter studier: Lige nu blandt andet om D-vitamin og azithromycin til børn med astmaforværringer, urinvejsinfektioner, knogle- og led-infektioner, diagnostik af mave-tarminfektioner, neonatal sepsis, behandling af diabetes, samt udvikling af cerebral parese blandt for tidligt fødte børn.

Slagelse Sygehus

Børne- og Ungeambulatoriet

Fælledvej 2C

Find vej på Slagelse Sygehus

Mandag - fredag kl. 08.00-12.00.
Mandag - fredag kl. 12.00-15.00 (akutnummer oplyses på telefonsvarer)

Tlf. 58 55 34 00