Gå til indhold

Opvågningsafsnittet (Opvågningen) og Ambulant Kirurgi

Se kontaktoplysninger
Læs og se film om opvågning efter operation.
Vi sikrer os, at din vejrtrækning og kredsløbet er normalt og at du ikke har smerter eller kvalme.

Opvågning efter operation​

Efter operationen på Den Centrale Operationsgang (Operationsgangen) bliver du kørt ind på Opvågningsafsnittet (Opvågningen) til observation inden du kommer tilbage til sengeafdelingen.

Hvis du er mødt til ambulant operation i Ambulant Kirurgi køres du tilbage hertil for opvågning og observation efter operationen - og udskrives bagefter der fra.

​I Opvågningen og i Ambulant Kirurgi plejer og behandler erfarne sygeplejersker patienterne, som er blevet bedøvet og opereret. Sygeplejerskerne observerer vejrtrækning, kredsløb (blodtryk og puls), sår og smerter mv.

Der er i Opvågningen patienter fra alle sygehusets specialer. Vi har både børn og voksne.

Adgang for pårørende

Som nyopereret har man brug for ro og hvile - Opvågningen er derfor ikke velegnet til besøg af pårørende - med mindre patienten har specielle behov eller er patienten er under 18 år.

Henvendelse fra pårørende i forbindelse med operation bedes primært rettet til den sengeafdeling, som patienten er indlagt på eller til sygeplejerskerne i Ambulant Kirurgi.

Forældre til børn under 18 år og pårørende til patienter med specielle behov kan efter aftale med personalet få adgang til Opvågningen.​

Sådan foregår det, når du skal bedøves

Bliv klogere på, hvordan det foregår, når du skal bedøves før en operation. Fra samtale med lægen, bedøvelse til opvågning efter operation.

Videoerne viser, hvordan fuld bedøvelse foregår på både børn og voksne. Se også videoer om lokalbedøvelse, rygbedøvelse som spinalbedøvelse og epidural smertelindring.

Se vores 7 videoer om bedøvelse:

Slagelse Sygehus

Opvågningsafsnittet